Logopeda
szkolny
mgr Beata
Biedroń
|
Dyżury logopedy
(w roku szkolnym 2024/2025) |
Wtorek: 08.00 - 13.15
Czwartek: 08.00 - 12.45 |
Główne cele pracy
logopedy to:
- kształtowanie starannej wymowy
- korekcja wad wymowy
- usprawnianie porozumiewania się językowego
- usuwanie wad i zaburzenia mowy
- dbałość o kulturę słowa potocznego
|
|
Czy twoje dziecko wymaga
pomocy logopedycznej? |
Przyczyną kłopotów z nauką u dzieci są bardzo często wady wymowy.
Wadliwa wymowa może odzwierciedlać się w czytaniu i w pisaniu, co obniża
samoocenę dziecka i zniechęca do dalszej nauki. Dziecko rozpoczynające
naukę szkolną „pisze tak, jak mówi”. Jeśli więc niewłaściwie wymawia
jakąś głoskę, również niewłaściwie ją zapisuje (skoła zamiast szkoła,
lowel zamiast rower).
Uczniowie z wadami
wymowy stają się z czasem zastraszeni i nieśmiali, albo przeciwnie
agresywni i złośliwi. Mają też problemy z nawiązaniem pozytywnych
kontaktów z rówieśnikami, są narażeni na kpiny kolegów.
Zaburzenia mowy
mogą być różne, od drobnych nieprawidłowości w wymawianiu głosek po
ciężkie wady, które utrudniają kontakt z otoczeniem. Prawidłowy rozwój
mowy przebiega etapami, w których występują pewne cechy
charakterystyczne dla danego wieku. |
Dziecko
trzyletnie
Ma prawo nie wymawiać głosek sz, ż, cz,
dż i trudnych grup spółgłoskowych.
Głoska r może być wymawiana jako j lub
l, ewentualnie ł.
Ma prawo zmiękczać głoski s,z,c,dz, sz,
ż, cz, dż.
Może zamiast f występować ch i odwrotnie.
Brak wyraźnych końcówek w wypowiadanych
wyrazach.
Dziecko
czteroletnie
Obserwuje się, że głoski sz, ż, cz, dż
bywają jeszcze zamieniane na s, z, c, dz lub ś, ź, ć dź.
Głoska
r może być nadal zamieniana na j, l lub ł (opóźnienie pojawienia się tej
głoski u dziecka nie powinno jeszcze niepokoić).
Występuje upraszczanie grup spółgłoskowych, ale rzadsze.
Dziecko
pięcioletnie
Około
50 % dzieci nie wymawia głosek sz, ż, cz, dż, r zastępując je innymi
głoskami.
Dziecko
sześcioletnie
Około 20 % dzieci nie wymawia głosek sz,
ż, cz, dż, r.
Dziecko
siedmioletnie
Wymowa powinna być prawidłowa. Wszystkie
głoski mówione prawidłowo, czysto, bez zniekształceń, bez zastępowania
przez inne głoski.
W przypadku zaobserwowania jakichkolwiek zaburzeń u
dziecka, rodzice powinni skontaktować się z logopedą, gdyż nawet
nieznaczne trudności, jeśli nie są usunięte w porę, utrzymują się i
stają się wadami wymowy. |
|
Wady wymowy
Do najczęściej występujących wad wymowy wymagających
interwencji logopedy zaliczamy te o charakterze zniekształcenia
brzmienia głosek, oraz wszelkie zastępowanie głosek trudniejszych do
wymówienia głoskami łatwiejszymi są to: |
|
1. Sygmatyzm (seplenienie)
Jest
to wada wymowy zwana inaczej seplenieniem, polegająca na nieprawidłowej
realizacji głosek zębowych, które w zależności od miejsca artykulacji można
podzielić na trzy grupy:
1. S, z, c, dz - głoski syczące
2. Š, ž, č, dż -głoski szumiące
3. Ś, ź, ć, dź - głoski ciszące
Rozróżnia się kilka podstawowych rodzajów seplenienia:
• seplenienie międzyzębowe - w czasie wymowy głosek jednego z
szeregów, albo wszystkich trzech język wsuwa się między zęby, wada ta nie
ustępuje samoistnie, lecz wymaga wielu ćwiczeń z terapeutą.
• seplenienie boczne - dotyczy również głosek trzech szeregów, podczas wymowy
język ułożony jest niesymetrycznie, dźwiękom towarzyszy nieprzyjemne brzmienie.
• seplenienie wargowozębowe - język nie bierze udziału w ich wymowie. Głoski
wymawiane są wargami charakterystycznie wysuniętymi do przodu, jak podczas
wydmuchiwania powietrza.
• sygmatyzm nosowy - przy artykulacji głosek powietrze wydostaje się przez nos
• sygmatyzm krtaniowy
• sygmatyzm gardłowy
• ostre gwiżdżące s
Przyczynami
seplenienia może być: nieprawidłowa budowa narządów mowy, upośledzony słuch,
naśladownictwo, nieprawidłowy zgryz oraz niesprawność języka i warg.
2. Rotacyzm (reranie)
Wada ta zwana inaczej reraniem polega na nieprawidłowej
realizacji głoski r. Przyczyną nieprawidłowej wymowy głoski r może być między
innymi budowa anatomiczna języka (np. zbyt krótkie wędzidełko), obniżony poziom
słuchu, słaba zdolność koncentracji uwagi na dźwiękach mowy, opóźniony rozwój
ruchowy, opóźniony rozwój umysłowy i nieprawidłowe wzorcewymowy z otoczenia
dziecka.
3.
Ubezdźwięcznianie
Polega na wymawianiu głosek dźwięcznych
bezdźwięcznie bez drgań wiązadeł głosowych (b-p, w-f, g-k, d-t, ż-sz,
z-s, ź-ś, dz-c, dź-ć). Przyczyny bezdźwięczności to: zaburzenia słuchu
fonematycznego, słaba motoryka narządów artykulacyjnych- wargi i
policzki są wiotkie, mała pojemność klatki piersiowej.
4. Nosowanie
Głoski nosowe m, mi, n, ni, ę, ą- wymawiane są jak
ustne i odwrotnie- ustne z poszumem nosowym. Wyróżnia się nosowanie zamknięte,
otwarte i mieszane. Przyczyną nosowania zamkniętego jest niedrożność jamy
nosowo- gardłowej na skutek częstych stanów kataralnych, przerostu trzeciego
migdałka lub polipów.
5. Nosowanie otwarte
Spowodowane
jest wadami anatomicznymi, takimi jak rozszczepy podniebienia, wargi
górnej i zniekształcenia szczęki dolnej oraz krótkie podniebienie.
Nosowanie jest wadą wymowy spotykaną rzadziej, nie należy go jednak
lekceważyć.
6.
Wadliwa wymowa głosek k, g
Głoski te są zastępowane głoskami t, d. Są one wynikiem nieprawidłowej
pracy języka.
7. Dyslalia całkowita (bełkot)
Jest to nieprawidłowa wymowa polegająca na opuszczaniu, zastępowaniu lub
deformowaniu prawie wszystkich głosek. Wymowa dzieci z tego rodzaju
dyslalią jest prawie w ogóle niezrozumiała.
8. Jąkanie
Jąkanie to zaburzenie płynności, tempa i rytmu mówienia spowodowane
nadmiernym napięciem mięśni oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych.
Ze
względu na występujące objawy wyróżniamy jąkanie:
• kloniczne - cechuje się krótkimi zahamowaniami mowy i wielokrotnym
powtarzaniem sylab
• toniczne - cechuje się dłuższymi zahamowaniami i wielokrotnym powtarzaniem
głosek
• jąkanie toniczne ze współruchami czyli dodatkowymi ruchami kończyn.
• jąkanie właściwe należy jednak rozróżnić od jąkania wczesnodziecięcego, które
występuje u dzieci między 3 a 5 rokiem życia na skutek nieukończonego rozwoju
psychicznego, małej sprawności narządów artykulacyjnych, nie dość szybkim
kojarzeniem nazwy z pojęciem. Taka dysharmonia między potrzebą wyrażania swoich
przeżyć i myśli a możliwościami w tym zakresie występuje u ponad połowy dzieci w
wieku przedszkolnym i mija samoistnie po zwiększeniu sprawności w posługiwaniu
się mową. Jeśli jednak twoje dziecko skończyło 6 lat i nadal się jąka, zgłoś się
do logopedy.
|
Nurtujące pytania
Kto to
jest logopeda?
Logopeda jest specjalistą, który może:
Nauczyć Twoje dziecko prawidłowo wymawiać wszystkie głoski języka
polskiego.
Nauczyć je prawidłowo połykać.
Nauczyć je prawidłowo i wydajnie oddychać.
Pomóc mu „pozbyć się jąkania” (niepłynności mówienia).
Nauczyć je jak dbać o swój głos.
Pomóc mu w nauce czytania i pisania, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Nauczyć je różnicować głoski do siebie podobne.
Kiedy należy udać się do logopedy?
Dziecko podczas artykulacji wsuwa język między zęby lub ociera nim o
wargę. Niestety na każdym etapie wiekowym jest to wada, z tego się nie
wyrasta! Im dłużej się zwlekasz, tym bardziej wada się utrwala.
Niepokoją Cię zmiany anatomiczne w budowie narządów mowy lub masz
wątpliwości czy dziecko dobrze słyszy.
Twoja
pociecha nawykowo mówi przez nos.
Po ukończeniu 4 roku życia dziecko zamienia głoski dźwięczne na
bezdźwięczne:
d na t (np. zamiast domek mówi tomek),
w na f (zamiast woda mówi fota),
g na k (zamiast gęś mówi kęś),
b na p (zamiast buda mówi puta).
Nie wymawia którejkolwiek z samogłosek ustnych (czyli a, o, u, e, i, y)
pod koniec trzeciego roku życia.
Jakie są
przyczyny problemów z wymową?
Zbyt długie karmienie butelką
Zbyt
długie ssanie smoczka
Ssanie kciuka
Dłużej utrzymujący się katar
Przerośnięty trzeci migdał
Problemy z przerośniętymi migdałkami podniebiennymi
Infantylny sposób połykania
Wada zgryzu
Zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe lub wędzidełka wargowe
Wczesna próchnica zębów mlecznych
Rozszczep podniebienia lub /i warg
Nieprawidłowe oddychanie
Niedosłuch
Dostarczanie nieprawidłowych wzorców wymowy (mówienie zdziecinniałe do
dziecka)
Czego możesz się spodziewać podczas wizyty u logopedy?
Sprawdzenia budowy aparatu artykulacyjnego (zgryz, język, podniebienie)
Badania sposobu połykania
Pytań dotyczących: rozwoju mowy dziecka, rozwoju psychomotorycznego,
przebiegu ciąży i porodu
Zbadania sposobu realizacji wszystkich
głosek języka polskiego
Zbadania słownictwa dziecka, sposobu jego wypowiadania się
Badania pamięci słuchowej dziecka
Badania analizy i syntezy słuchowej, pisania i czytania u dzieci
siedmioletnich i starszych
Sprawdzenia sposobu oddychania, tempa mówienia, rodzaju fonacji.
Od czego zależy skuteczność terapii logopedycznej?
Od
rodzaju wady wymowy lub/i/ zaburzenia mowy
Od sprawności umysłowej dziecka
Od sprawności aparatu artykulacyjnego
Od prawidłowej kompleksowej diagnozy
Od systematyczności w uczęszczaniu na zajęcia logopedyczne i ćwiczeń z
dzieckiem w domu
Od
wczesnego rozpoczęcia terapii
Od aktywnego i świadomego udziału zarówno rodzica jak i dziecka w
terapii
Od porozumienia terapeuty z rodzicem
Od czego zależy czas trwania leczenia
logopedycznego?
Od rodzaju zaburzenia
Od rozległości deficytów
Od wieku dziecka, w którym zgłoszono je na terapię
Od współpracy terapeuty z rodzicami
Od systematyczności w ćwiczeniach z dzieckiem
Kto wspomaga logopedę w jego pracy?
Psycholog -
określa poziom rozwoju wszystkich funkcji poznawczych
i rozległości
ewentualnych deficytów
Ortodonta -
zbada budowę zgryzu i ustali program ewentualnego leczenia (aparat
ortodontyczny, ćwiczenia, zabiegi)
Laryngolog -
zbada budowę jamy ustnej, nosowej, pomoże usunąć przyczyny problemów z
oddychaniem (trzeci migdał, skrzywiona przegroda, katar, polipy),
podetnie skrócone wędzidełko, zbada słuch
Foniatra -
zdiagnozuje ewentualne problemy z głosem i ustali rodzaj leczenia
Pedagog -
bada poziom umiejętności szkolnych dziecka: pisania (ortografia),
czytania, rozumienia przeczytanych treści oraz podejmie pracę w celu
wyrównania deficytów w zakresie wyżej wymienionych umiejętności
Pediatra -
służy rodzicowi pomocą, w dotarciu do wszystkich w/w specjalistów.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|